
Obserwacja rzeżuchy na lekcji przyrody
Uczniowie klas czwartych wykonywali doświadczenie pt. „Wpływ światła na wzrost i rozwój rzeżuchy”. Sami przygotowali i chętnie obserwowali, co dzieje się z posianymi roślinami. Czas wykonania to około dwa tygodnie. Dzieci dowiedziały się, co dzieje się z pędami, jeśli mają i nie mają one dostępu do światła słonecznego. Gdy nie ma dostępu do światła, to pędy rozwijają się nieprawidłowo – są długie cienkie i żółte. Przy dostępie do światła, pędy są mniejsze, ale grubsze i zielone. Nie należy również zbyt długo ich hodować, ponieważ marnieją i nie nadają się do konsumpcji. Uczniowie dowiedzieli się, jak samodzielnie posiać sobie w domu nowalijkę nawet jesienią i zimą, jakie ma wartości odżywcze i do czego możemy ją wykorzystać. Nie wszyscy chcieli posmakować, niektórzy tylko „uszczypnęli” dla posmakowania. Poprzez prowadzenie doświadczeń i obserwacji łatwo przyswaja się wiedzę z przyrody i lepiej rozumie otaczający nas świat.
Nauczyciel przyrody
Marta Róż