OPIS INNOWACJI
- 1. Tytuł innowacji:
„Spojrzenie Europejczyka na kulturę i historię Ziemi Lubuskiej ze szczególnym uwzględnieniem Ośna Lubuskiego. Regionalizm w korelacji przedmiotów humanistycznych.”
- 2. Cele ogólne:
- rozwijanie i pogłębianie wiedzy na temat kultury i historii Ziemi Lubuskiej;
- kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej;
- poszerzanie kompetencji językowej w zakresie języka angielskiego;
Cele szczegółowe:
- uczenie aktywnego odbioru kultury;
- ukazanie wszechobecnego wpływu języka angielskiego na inne dziedziny życia;
- praktyczne zastosowanie wiadomości i umiejętności zdobytych na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- uczenie logicznego i twórczego myślenia;
- rozwijanie umiejętności dyskusji, formułowania i argumentowania problemu;
- rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne siły;
- wyrabianie u uczniów określonych umiejętności:
- organizacji pracy
- współdziałania w zespole
- odpowiedzialności
- 3. Problematyka, zasady i sposób realizacji:
Innowacja zakłada pracę z uczniem o wysokich kompetencjach językowych po zakończeniu edukacji w szkole podstawowej. Proponujemy zatem utworzenie w naszej szkole klasy gimnazjalnej z rozszerzonym programem humanistycznym dla młodzieży pragnącej rozwijać swoje pasje i zainteresowania, kształtować swój światopogląd, wzmacniać poczucie własnej wartości, a także pozytywny wizerunek samego siebie i otaczającego świata.
Głównym założeniem innowacji jest dostosowanie treści programowych przedmiotów humanistycznych do specyfiki regionu, zaangażowanie w jej realizację jak najszerszego grona uczniów i rodziców.
Innowacja obejmuje dodatkowe godziny lekcyjne z języka polskiego, historii i języka angielskiego po dwadzieścia godzin na każdy przedmiot.
klasa pierwsza gimnazjum rok szkolny 2013/2014 – historia
klasa druga gimnazjum rok szkolny 2014/2015 – język polski
klasa trzecia gimnazjum 2015/2016 – język angielski
W załączeniu szczegółowe plany pracy z poszczególnych przedmiotów.
Problematyka innowacji dotyczy:
- historii Ośna Lubuskiego i regionu Ziemi Lubuskiej;
- literatury regionalnej;
- kuchni regionalnej;
- walorów turystycznych Ośna Lubuskiego;
Założone cele osiągane będą w oparciu o:
- samodzielne wyszukiwanie i gromadzenie przez uczniów informacji;
- prezentacje multimedialne i projekty;
- konkursy tematyczne (osiągnięcia będą publikowane w gazetce szkolnej oraz na szkolnej stronie internetowej);
- pisemne formy wypowiedzi, np. wywiad, słowniczek tematyczny, artykuł;
- poznanie zabytków kultury regionalnej;
- lekturę tekstów literackich i popularnonaukowych;
- dyskusję;
- nawiązanie współpracy z Miejskim Domem Kultury w Ośnie Lubuskim;
- 4. Zakres:
Program opracowanej innowacji skierowany jest do jednej, pierwszej klasy gimnazjalnej. Nabór uczniów do klasy z programem innowacyjnym odbędzie się na podstawie wyników sprawdzianu szóstoklasisty z części humanistycznej oraz ocen końcoworocznych po klasie szóstej z następujących przedmiotów: język polski, język angielski, historia.
Planowana modyfikacja programowa polegałaby na poszerzeniu zakresu treści określonych w podstawie programowej. Realizacja innowacji poprzez rozszerzenie programu nauczania z przedmiotów humanistycznych ma aspekt prospołeczny i patriotyczny. Dzięki naszym działaniom mamy nadzieję bezpośrednio wpływać na wykształcenie u naszej młodzieży cech umożliwiających sprawne funkcjonowanie w określonym systemie wartości. Innowacja ma na celu stworzenie profilu absolwenta gimnazjum cechującego się dobrą znajomością języka angielskiego i świadomością kulturową Ziemi Lubuskiej. Uczeń klasy z innowacją będzie zatem lepiej przygotowany do dalszej nauki w liceach o profilu humanistycznym lub lingwistycznym.
- 5. Czas trwania:
Od 2.09.2013r. do 30.062016r.
W latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016
- 6. Sposób ewaluacji:
Treści programowe innowacji zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego. Treści mają charakter otwarty, nauczyciel w zależności od potrzeb, zainteresowań i możliwości uczniów poszerza je i modyfikuje.
Ewaluacja jest planowana na zakończenie każdego roku szkolnego w postaci ankiet skierowanych do uczniów i rodziców. Ewaluacja w ciągu roku szkolnego polegać będzie na wywiadach i twórczości uczniów. Uczniowie nie będą otrzymywać ocen z przedmiotów za własną twórczość lecz słowną informację zwrotną.
Zespół autorski raz w roku sporządzi sprawozdanie z przebiegu innowacji.
- 7. Zespół autorski:
Wanda Łowińska – historia
Kamilla Kwiręg – język polski
Ewa Stefaniak – język angielski