OPIS INNOWACJI

  1. 1.      Tytuł innowacji:

„Spojrzenie Europejczyka na kulturę i historię Ziemi Lubuskiej ze szczególnym uwzględnieniem Ośna Lubuskiego. Regionalizm w korelacji przedmiotów humanistycznych.”

 

  1. 2.      Cele ogólne:

- rozwijanie i pogłębianie wiedzy na temat kultury i historii Ziemi Lubuskiej;

- kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej;

- poszerzanie kompetencji językowej w zakresie języka angielskiego;

     Cele szczegółowe:

- uczenie aktywnego odbioru kultury;

- ukazanie wszechobecnego wpływu języka angielskiego na inne dziedziny życia;

- praktyczne zastosowanie wiadomości i umiejętności zdobytych na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych;

- uczenie logicznego i twórczego myślenia;

- rozwijanie umiejętności dyskusji, formułowania i argumentowania problemu;

- rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne siły;

- wyrabianie u uczniów określonych umiejętności:

  • organizacji pracy
  • współdziałania w zespole
  • odpowiedzialności

 

  1. 3.      Problematyka, zasady i sposób realizacji:

Innowacja zakłada pracę z uczniem o wysokich kompetencjach językowych po zakończeniu edukacji w szkole podstawowej. Proponujemy zatem utworzenie w naszej szkole klasy gimnazjalnej z rozszerzonym programem humanistycznym dla młodzieży pragnącej rozwijać swoje pasje i zainteresowania, kształtować swój światopogląd, wzmacniać poczucie własnej wartości, a także pozytywny wizerunek samego siebie i otaczającego świata.

Głównym założeniem innowacji jest dostosowanie treści programowych przedmiotów humanistycznych do specyfiki regionu, zaangażowanie w jej realizację jak najszerszego grona uczniów i rodziców.

 

Innowacja obejmuje dodatkowe godziny lekcyjne z języka polskiego, historii i języka angielskiego po dwadzieścia godzin na każdy przedmiot.

klasa pierwsza gimnazjum rok szkolny 2013/2014 – historia

klasa druga gimnazjum rok szkolny 2014/2015  – język polski

klasa trzecia gimnazjum 2015/2016 – język angielski

      W załączeniu szczegółowe plany pracy z poszczególnych przedmiotów.

      Problematyka innowacji dotyczy:

            - historii Ośna Lubuskiego i regionu Ziemi Lubuskiej;

            - literatury regionalnej;

            - kuchni regionalnej;

            - walorów turystycznych Ośna Lubuskiego;

Założone cele osiągane będą w oparciu o:

- samodzielne wyszukiwanie i gromadzenie przez uczniów informacji;

- prezentacje multimedialne i projekty;

- konkursy tematyczne (osiągnięcia będą publikowane w gazetce szkolnej oraz na szkolnej stronie internetowej);

- pisemne formy wypowiedzi, np. wywiad, słowniczek tematyczny, artykuł;

- poznanie zabytków kultury regionalnej;

- lekturę tekstów literackich i popularnonaukowych;

- dyskusję;

- nawiązanie współpracy z Miejskim Domem Kultury w Ośnie Lubuskim;

 

  1. 4.      Zakres:

Program opracowanej innowacji skierowany jest do jednej, pierwszej klasy gimnazjalnej. Nabór uczniów do klasy z programem innowacyjnym odbędzie się na podstawie wyników sprawdzianu szóstoklasisty z części humanistycznej oraz ocen końcoworocznych po klasie szóstej z następujących przedmiotów: język polski, język angielski, historia.

Planowana modyfikacja programowa polegałaby na poszerzeniu zakresu treści określonych w podstawie programowej. Realizacja innowacji poprzez rozszerzenie programu nauczania z przedmiotów humanistycznych ma aspekt prospołeczny i patriotyczny. Dzięki naszym działaniom mamy nadzieję bezpośrednio wpływać na wykształcenie u naszej młodzieży cech umożliwiających sprawne funkcjonowanie w określonym systemie wartości. Innowacja ma na celu stworzenie profilu absolwenta gimnazjum cechującego się dobrą znajomością języka angielskiego i świadomością kulturową Ziemi Lubuskiej. Uczeń klasy z innowacją będzie zatem lepiej przygotowany do dalszej nauki w liceach o profilu humanistycznym lub lingwistycznym.

 

  1. 5.      Czas trwania:

Od 2.09.2013r. do 30.062016r.

W latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016

 

  1. 6.      Sposób ewaluacji:

Treści programowe innowacji zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego. Treści mają charakter otwarty, nauczyciel w zależności od potrzeb, zainteresowań i możliwości uczniów poszerza je i modyfikuje.

Ewaluacja jest planowana na zakończenie każdego roku szkolnego w postaci ankiet skierowanych do uczniów i rodziców. Ewaluacja w ciągu roku szkolnego polegać będzie na wywiadach i twórczości uczniów. Uczniowie nie będą otrzymywać ocen z przedmiotów za własną twórczość lecz słowną informację zwrotną.

Zespół autorski raz w roku sporządzi sprawozdanie z przebiegu innowacji.

 

  1. 7.      Zespół autorski:

Wanda Łowińska – historia

Kamilla Kwiręg – język polski

Ewa Stefaniak – język angielski

 

Zobacz również