OPIS INNOWACJI
- 1. Tytuł innowacji:
„Ośno Lubuskie – środowisko przyrodnicze i gospodarcze, regionalizm w korelacji przedmiotów matematyczno-przyrodniczych”.
- 2. Cel ogólny:
Rozwijanie i pogłębianie wiedzy o walorach środowiskowych własnego
regionu.
Cele szczegółowe:
- gromadzenie, porządkowanie i prezentacja zebranych informacji na temat regionu
- praktyczne zastosowanie wiadomości i umiejętności zdobytych na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
- zachęcanie do ciekawego i aktywnego spędzania wolnego czasu
- poznanie wybranych elementów infrastruktury regionu
- wyrabianie u uczniów określonych umiejętności:
- organizacji pracy
- współdziałania w zespole
- odpowiedzialność
- ocenianie rzeczy i zjawisk w różnych aspektach.
- 3. Problematyka, zasady i sposób realizacji:
Wiele wskazuje na to, że będzie coraz większe zapotrzebowanie na osoby
z wykształceniem ścisłym. Proponujemy więc utworzenie w naszej szkole
klasy gimnazjalnej z rozszerzonym programem matematyczno-przyrodniczym.
Chcemy kształtować rozmaite umiejętności przydatne uczniom w różnych
dziedzinach życia (organizacja pracy, współdziałanie w zespole, odpowiedzial-
ność) oraz rozwijać logiczne myślenie i pomysłowość w rozwiązywaniu
problemów. Podczas realizacji tych zajęć uczniowie poznają własny region,
jego problemy i sposoby ich rozwiązywania.
Głównym założeniem innowacji jest dostosowanie treści programowych
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych do specyfiki regionu.
Realizacja treści i osiąganie założonych celów odbywać się będzie w oparciu o:
zwiad ekologiczny, wycieczki dydaktyczne, monitoring środowiskowy oraz
samodzielne wyszukiwanie i gromadzenie przez uczniów informacji.
Problematyka innowacji dotyczy:
- racjonalnej gospodarki wodą w naszym regionie
- przyczyn i skutków niepożądanych zmian w litosferze, atmosferze ,
hydrosferze, biosferze, pedosferze
- uświadomienia konieczności ochrony naturalnego środowiska naszego regionu
- zjawisk fizycznych w otaczającej przyrodzie i gospodarce, w szczególności na
nowych szlakach komunikacyjnych
- praktycznych zastosowań działań matematycznych w kontekście: bank, remont,
zarobki, odżywianie
- charakterystyki demograficznej gminy Ośno Lubuskie
- walorów turystycznych okolicy Ośna Lubuskiego.
Innowacja realizowana będzie według opracowanych planów pracy
rozłożonych na trzy lata nauki w gimnazjum:
Klasa I geografia II semestr 15 godzin
matematyka I semestr 14 godzin
Klasa II fizyka I i II semestr 25 godzin
matematyka II semestr 14 godzin
Klasa III chemia I semestr 16 godzin
geografia I semestr 14 godzin
biologia II semestr 20 godzin
W załączeniu szczegółowe plany pracy z poszczególnych przedmiotów.
- 4. Zakres
Innowacja skierowana jest do jednej pierwszej klasy gimnazjalnej.
Nabór uczniów do klasy z programem innowacyjnym odbędzie się
na podstawie wyników ankiety wskazujących na zainteresowania uczniów
przedmiotami ścisłymi.
W przypadku dużej ilości chętnych pierwszeństwo będą mieli uczniowie
z wysokimi notami z matematyki i przyrody.
Dotyczy matematyki, fizyki, chemii, biologii i geografii.
Polega na opracowaniu i przetestowaniu programu nauczania poszerzającego
zakresu treści określonych w podstawie programowej dla gimnazjum mających
wzmocnić i poprawić jakość pracy szkoły w zakresie kształtowania postaw
przedsiębiorczych u uczniów, a także skierować zainteresowania uczniów na
planowanie ścieżki edukacyjnej na kierunkach ścisłych.
Zakres metodyczno-organizacyjnych polega na rozwijaniu samodzielności,
na wsparciu uczniów w analizowaniu i rozwijaniu własnych umiejętności
nakierowanych na najbliższe otoczenie (region). Zakres organizacyjny polega
na dostosowaniu czasu realizacji zajęć edukacyjnych do zaplanowanych treści.
Dodatkowe godziny dostosowane są do planów pracy z przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych.
- 5. Czas trwania
Od 1.09.2012r. – 30.06.2015r.
w latach szkolnych 2012/2013, 2013/2014 , 2014/2015
- 6. Sposób ewaluacji
Treści programowe innowacji zostały opracowane w oparciu o podstawę
programową kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego.
Treści mają charakter otwarty, nauczyciel w zależności od potrzeb,
zainteresowań i możliwości uczniów, poszerza je i modyfikuje.
Ewaluacja zostanie przeprowadzona po zakończeniu każdego semestru.
W celu prowadzenia skutecznej ewaluacji będą zbierane:
- wyniki klasyfikacji z przedmiotów: matematyki, biologii, chemii, fizyki
i geografii
- wyniki egzaminu gimnazjalnego w części matematycznej i przyrodniczej
- osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych
- opinie uczniów – ankiety.
Zespół autorski ma obowiązek raz w roku „w miesiącu czerwcu zdać
sprawozdanie z przebiegu innowacji i dokonać ewaluacji końcowej”.
- 7. Zespół autorski:
Dancewicz Jolanta - fizyka
Dychowska Jolanta - matematyka
Jeske Lidia - biologia
Jurkowska Barbara - geografia
Górnik Ewa - chemia