OPIS  INNOWACJI

 

 

  1. 1.     Tytuł  innowacji:

 

„Ośno Lubuskie – środowisko przyrodnicze i gospodarcze, regionalizm w korelacji przedmiotów matematyczno-przyrodniczych”.

 

  1. 2.     Cel  ogólny:

 

     Rozwijanie  i  pogłębianie wiedzy o walorach środowiskowych własnego

      regionu.

Cele  szczegółowe:

- gromadzenie, porządkowanie i prezentacja zebranych informacji na temat regionu

- praktyczne zastosowanie wiadomości i umiejętności zdobytych na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych

- zachęcanie do ciekawego i aktywnego spędzania wolnego czasu

- poznanie wybranych elementów infrastruktury regionu

- wyrabianie u uczniów określonych umiejętności:

  • organizacji pracy
  • współdziałania w zespole
  • odpowiedzialność
  • ocenianie rzeczy i zjawisk w różnych aspektach.

 

  1. 3.     Problematyka, zasady i sposób realizacji:

 

         Wiele wskazuje na to, że będzie coraz większe zapotrzebowanie na osoby

         z wykształceniem ścisłym. Proponujemy więc utworzenie w naszej szkole

         klasy gimnazjalnej z rozszerzonym programem matematyczno-przyrodniczym.

         Chcemy kształtować rozmaite umiejętności przydatne uczniom w różnych

         dziedzinach życia (organizacja pracy, współdziałanie w zespole, odpowiedzial-

         ność) oraz rozwijać logiczne myślenie i pomysłowość w rozwiązywaniu

         problemów.  Podczas realizacji tych zajęć uczniowie poznają własny region,

         jego problemy i sposoby ich rozwiązywania.

         Głównym  założeniem  innowacji  jest  dostosowanie  treści  programowych

         przedmiotów matematyczno-przyrodniczych  do specyfiki regionu.

         Realizacja treści i osiąganie założonych celów odbywać się będzie w oparciu o:

         zwiad ekologiczny,  wycieczki dydaktyczne,  monitoring środowiskowy  oraz

         samodzielne  wyszukiwanie  i  gromadzenie  przez  uczniów  informacji.

         Problematyka  innowacji  dotyczy:

         - racjonalnej gospodarki wodą w naszym regionie

         - przyczyn  i  skutków  niepożądanych  zmian  w  litosferze,  atmosferze ,

           hydrosferze, biosferze, pedosferze

         - uświadomienia konieczności ochrony naturalnego środowiska naszego regionu

         - zjawisk fizycznych w otaczającej przyrodzie i gospodarce, w szczególności na

           nowych szlakach komunikacyjnych

         - praktycznych zastosowań działań matematycznych w kontekście: bank, remont,

            zarobki, odżywianie

         - charakterystyki demograficznej gminy Ośno Lubuskie

         - walorów turystycznych okolicy Ośna Lubuskiego.

 

         Innowacja  realizowana  będzie  według  opracowanych  planów  pracy 

         rozłożonych  na  trzy  lata  nauki  w  gimnazjum:

         

         Klasa  I      geografia               II  semestr                 15 godzin

                           matematyka            I  semestr                 14 godzin

 

         Klasa  II    fizyka                I i II  semestr                 25 godzin

                           matematyka           II semestr                  14 godzin 

 

         Klasa  III   chemia                    I  semestr                 16 godzin

                           geografia                 I  semestr                14 godzin

                           biologia                  II  semestr                20 godzin

 

          W załączeniu szczegółowe plany pracy z poszczególnych przedmiotów.

 

  1. 4.     Zakres

 

         Innowacja  skierowana  jest  do  jednej  pierwszej  klasy  gimnazjalnej.    

         Nabór  uczniów  do  klasy  z  programem  innowacyjnym  odbędzie  się

         na  podstawie  wyników  ankiety  wskazujących  na  zainteresowania  uczniów 

         przedmiotami  ścisłymi. 

         W  przypadku  dużej  ilości  chętnych  pierwszeństwo  będą  mieli uczniowie

        z  wysokimi  notami  z  matematyki  i  przyrody.

         Dotyczy  matematyki, fizyki, chemii, biologii  i  geografii.

         Polega na opracowaniu i przetestowaniu programu nauczania poszerzającego

         zakresu treści określonych w podstawie programowej dla gimnazjum mających

         wzmocnić i poprawić jakość pracy szkoły w zakresie kształtowania postaw

         przedsiębiorczych u uczniów, a także skierować zainteresowania uczniów na

         planowanie ścieżki edukacyjnej na kierunkach ścisłych.

         Zakres metodyczno-organizacyjnych polega na rozwijaniu samodzielności,

         na wsparciu uczniów w analizowaniu i rozwijaniu własnych umiejętności    

         nakierowanych na najbliższe otoczenie (region). Zakres organizacyjny polega

         na dostosowaniu czasu realizacji zajęć edukacyjnych  do zaplanowanych treści.

         Dodatkowe  godziny  dostosowane  są  do  planów  pracy  z  przedmiotów

         matematyczno-przyrodniczych.

 

  1. 5.     Czas  trwania 

    

Od  1.09.2012r. – 30.06.2015r.

w  latach szkolnych   2012/2013,  2013/2014 , 2014/2015 

  1. 6.     Sposób  ewaluacji

 

Treści  programowe  innowacji zostały opracowane w oparciu o podstawę

programową  kształcenia  ogólnego  dla  III  etapu  edukacyjnego.

Treści  mają  charakter  otwarty, nauczyciel  w  zależności  od  potrzeb,

zainteresowań  i  możliwości  uczniów, poszerza  je  i  modyfikuje.

Ewaluacja  zostanie  przeprowadzona  po  zakończeniu  każdego  semestru.

W  celu  prowadzenia  skutecznej  ewaluacji  będą  zbierane:

- wyniki  klasyfikacji  z  przedmiotów: matematyki, biologii, chemii, fizyki

   i  geografii

- wyniki  egzaminu  gimnazjalnego  w  części matematycznej i przyrodniczej

- osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych

- opinie uczniów – ankiety.

 

Zespół  autorski  ma  obowiązek  raz w  roku  „w  miesiącu  czerwcu  zdać 

sprawozdanie  z  przebiegu  innowacji  i  dokonać  ewaluacji  końcowej”.

 

  1. 7.     Zespół  autorski:

 

         Dancewicz Jolanta   -  fizyka

         Dychowska Jolanta  -  matematyka

         Jeske  Lidia              -  biologia

         Jurkowska Barbara  -  geografia 

         Górnik  Ewa            -  chemia 

Zobacz również